In Sfanta Scriptura intalnim de mai multe ori cuvintele "fratii si surorile lui Iisus" (Mt. 15, 55-56; In. 2, 12; 7, 3, 10; Mc. 3, 31-35; 6, 3). Prezenta acestor cuvinte in Scriptura, i-a facut pe unii sa afirme ca Mantuitorul a avut frati trupesti. Unii au spus ca asa-zisii "frati ai Domnului" sunt fratii propriu-zisi ai lui Hristos, adica fiii naturali ai lui Iosif si Maria, iar altii au ajuns sa vorbeasca de faptul ca Iosif, inainte de a se logodi cu Fecioara Maria, a fost casatorit si a avut ca fii pe Iacob, Iosif, Simeon, Iuda si cel putin doua fiice (Mt. 13, 55-56).
Ca sa ramanem in adevar, trebuie sa precizam ca limba ebraica folosea termenul de "frate" (ah) atat pentru copiii nascuti din acelasi tata si aceeasi mama, cat si pentru fratii de levirat, nepoti, veri, unchi, nepoti etc. De exemplu, desi Avraam era unchiul luiLot, ei sunt numiti in Scriptura frati (Fac. 13, 8). Substantivul "ah" avea o conotatie mult mai larga, desemna si pe membrii aceluiasi trib ori semintie (Fac. 31, 32; Lev. 21, 10), cat si pe cei din alt trib invecinat, pe temeiul ca aveau un stramos comun (Deut. 2, 4-8; 23, 8).
Pentru a se nega cinstirea ce i se cuvine Maicii Domnului, unele persoane au afirmat contrar prorociei lui Iezechil "Poarta aceasta va fi inchisa, nu se va deschide si nici un om nu va intra pe ea, caci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi inchisa" (44, 2), ca Maica Domnului a avut si alti copii.
Dupa cum stim, Maica Domnului nu este scoasa din conditia omeneasca generala. Ea s-a nascut cu pacatul stramosesc, dar prin vietuirea sa si prin lucrarea lui Dumnezeu a devenit persoana aleasa sa-L nasca pe Fiul lui Dumnezeu. Asadar, intruparea Domnului a fost posibila nu doar datorita lucrarii dumnezeiesti, ci ca rod al sinergiei dintre lucrarea dumnezeiasca si cea a Maicii Domnului. Vreau sa atrag atentia ca Maica Domnului s-a nevoit sa devina vas ales si imi este imposibil sa accept ca dupa ce ea L-a nascut pe Hristos, a dorit sa nasca si alti fii potrivit randuielii firesti, prin legaturi trupesti.
Cat priveste fiii lui Iosif, logodnicul Maicii Domnului, sunt mai multe puncte de vedere. Sunt teologi care afirma ca Iosif nu a fost casatorit cu Maria, sora Maicii Domnului, invocand Traditia care ne vesteste ca Parintii Ioachim si Ana n-au avut-o ca fiica decat pe Sfanta Fecioara. Pe de alta parte, ar fi fost un caz nemaintalnit la evrei, ca parintii sa daruiasca acelasi nume ambelor fiice. Dar chiar daca cei patru fii: Iacob, Iosif, Simeon si Iuda (Mt. 13, 55) provin dintr-o casatorie cu o femeie care nu a fost sora Maicii Domnului, se pierde din vedere ca acestia nu pot fi numiti frati ai Domnului dupa tata, pentru ca Iosif nu i-a fost tata Domnului, El a fost conceput in chip supranatural.
Faptul ca nicaieri in Scriptura "fratii Domnului" nu sunt numiti fiii Mariei, ne descopera ca noi trebuie sa vedem in cuvintele "fratii si surorile Lui" pe rudele sau verii lui Hristos.
In sens spiritual, fiecare dintre noi este chemat sa devina frate al lui Hristos. PrinBotez primim nu numai iertarea pacatelor, ci si harul infierii, devim fii ai Parintelui ceresc si, implicit, frati ai lui Hristos. Iata ce spune Sfantul Apostol Pavel: "Si celor cati L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut" (Ioan 1, 12-13).
Sa ne intareasca Dumnezeu sa nu pierdem niciodata inrudirea cu El.
Ca sa ramanem in adevar, trebuie sa precizam ca limba ebraica folosea termenul de "frate" (ah) atat pentru copiii nascuti din acelasi tata si aceeasi mama, cat si pentru fratii de levirat, nepoti, veri, unchi, nepoti etc. De exemplu, desi Avraam era unchiul luiLot, ei sunt numiti in Scriptura frati (Fac. 13, 8). Substantivul "ah" avea o conotatie mult mai larga, desemna si pe membrii aceluiasi trib ori semintie (Fac. 31, 32; Lev. 21, 10), cat si pe cei din alt trib invecinat, pe temeiul ca aveau un stramos comun (Deut. 2, 4-8; 23, 8).
Pentru a se nega cinstirea ce i se cuvine Maicii Domnului, unele persoane au afirmat contrar prorociei lui Iezechil "Poarta aceasta va fi inchisa, nu se va deschide si nici un om nu va intra pe ea, caci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi inchisa" (44, 2), ca Maica Domnului a avut si alti copii.
Dupa cum stim, Maica Domnului nu este scoasa din conditia omeneasca generala. Ea s-a nascut cu pacatul stramosesc, dar prin vietuirea sa si prin lucrarea lui Dumnezeu a devenit persoana aleasa sa-L nasca pe Fiul lui Dumnezeu. Asadar, intruparea Domnului a fost posibila nu doar datorita lucrarii dumnezeiesti, ci ca rod al sinergiei dintre lucrarea dumnezeiasca si cea a Maicii Domnului. Vreau sa atrag atentia ca Maica Domnului s-a nevoit sa devina vas ales si imi este imposibil sa accept ca dupa ce ea L-a nascut pe Hristos, a dorit sa nasca si alti fii potrivit randuielii firesti, prin legaturi trupesti.
Cat priveste fiii lui Iosif, logodnicul Maicii Domnului, sunt mai multe puncte de vedere. Sunt teologi care afirma ca Iosif nu a fost casatorit cu Maria, sora Maicii Domnului, invocand Traditia care ne vesteste ca Parintii Ioachim si Ana n-au avut-o ca fiica decat pe Sfanta Fecioara. Pe de alta parte, ar fi fost un caz nemaintalnit la evrei, ca parintii sa daruiasca acelasi nume ambelor fiice. Dar chiar daca cei patru fii: Iacob, Iosif, Simeon si Iuda (Mt. 13, 55) provin dintr-o casatorie cu o femeie care nu a fost sora Maicii Domnului, se pierde din vedere ca acestia nu pot fi numiti frati ai Domnului dupa tata, pentru ca Iosif nu i-a fost tata Domnului, El a fost conceput in chip supranatural.
Faptul ca nicaieri in Scriptura "fratii Domnului" nu sunt numiti fiii Mariei, ne descopera ca noi trebuie sa vedem in cuvintele "fratii si surorile Lui" pe rudele sau verii lui Hristos.
In sens spiritual, fiecare dintre noi este chemat sa devina frate al lui Hristos. PrinBotez primim nu numai iertarea pacatelor, ci si harul infierii, devim fii ai Parintelui ceresc si, implicit, frati ai lui Hristos. Iata ce spune Sfantul Apostol Pavel: "Si celor cati L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut" (Ioan 1, 12-13).
Sa ne intareasca Dumnezeu sa nu pierdem niciodata inrudirea cu El.
Nessun commento:
Posta un commento