lunedì 7 novembre 2011

Sfantului Arhanghel Mihail 08/11/2011

 

O icoana inedita a Sfantului Arhanghel Mihail
Una dintre icoanele Sfantului Arhanghel Mihail, specifica perioadei post-bizantine, este cea in care acesta apare reprezentat biruitor si psihopomp (calauzitor al sufletului dupa moarte). Arhanghelul Mihail, in tinuta militara, reprezentat in picioare, isi indreapta privirea asupra unui suflet reprezentat sub forma unui copil infasat, pe care il poarta in mana stanga. Tine o sabie in cealalta mana si calca in picioare un batran cu ochii inchisi ce este acoperit numai partial cu o panza alba. Deasupra figurii alungite a batranului citim urmatorut text: “Vazand aceasta, te cutremura, o, suflete al meu”.
Acestea sunt caracteristicile unei reprezentari a arhanghelului Mihail reproduse in maniera fidela in nu mai putin de patru icoane de la sfarsitului secolului XVI si inceputul sec. XVII.
O icoana inedita a Arhanghelului Mihail
Una dintre aceste icoane, fara indoiala prima din aceasta serie, este semnata de catre Antoine Mitaras si se gaseste in Institutul Elen din Venetia; celelalte, fara semnaturi, sunt pastrate in cadrul colectiei Lichacev. Caracteristicile personajelor, postura insolita a adversarului Sfantului Arhanghel Mihail, ca de altfel si epigrama, denota pentru acest grup de opere, descendenta incontestabila dintr-un model comun, pe care il putem identifica, fara nicio retinere, cu incoana semnata de Mitaras si care, potrivit criteriilor stilistice a lucrarii din urma, se inscrie pe linia Scolii Cretane.
Grupul operelor inspirate din icoana lui Mitaras din Venetia nu a incetat sa se largeasca in secolele urmatoare. Astfel, intalnim o astfel de icoana datand din prima jumatate a sec. XVII, un portret al celor trei Arhangheli, aflat astazi in Muzeul Antivouniotissa din Corfu. Escortat de catare Gavriil si Rafail, Mihail, reprezentat in centru, se inscrie fara indoiala in acelasi tip iconografic, in pofida catorva deosebiri. De asemenea, o fresca din biserica Sfantul Nicolae a printesei Teologhina din Kastoria, datata la 1663, evoca in aceeasi masura aceasta compozitie, fara a o reproduce insa in mod fidel.
O icoana inedita a Arhanghelului Mihail
Unul dintre exemplele aceluiasi tip iconografic al Sfantului Arhanghel Mihail, a fost atribuit lui Georges Klontzas, pictor cretan renumit din sec. XVI. Personajul aflat la picioarele Arhanghelului, o femeie in varsta aflata deasupra mormantului si, mai mult, sexul feminin al sufletului reprezentat in mana Arhanghelului, in plus, scenele narative care il insotesc, marcheaza originalitatea acestei compozitii unice ale carei elemente nu au mai fost reproduse pana in prezent. Ea se inscrie in randul unor numeroase variante al tipului iconografic tarziu al Arhanghelului Mihail bioruitor si psihopomp, care va cunoaste in sanuliconografiei post-bizantine o amploare remarcabila, pana in sec XIX, cand, multe din aceste compozitii – picturi murale, icoane sau gravuri – au devenit de-a dreptul inedite.
Dupa icoana din sec. XVII, semnata de Emmanuel Tzanes, un alt pictor cretan important, personajul de la picioarele lui Mihail este reprezentat mort. In unele reprezentari mai tarzii, continutul moralizator al iconai este accentuat, personajul aflat la picioarele Arhanghelului Mihail putand fi identificat prin inscriptii nu numai ca “om de rand”, ci chiar tipul “bogatului”.
Sfantul Arhanghel Mihail psihopomp
Imaginea asociaza doua elemente distincte pe care trebuie sa le tratam pentru inceput: pe de o parte, Arhanghelul poarta in mana stanga un suflet sub forma unui prunc infasat, ceea ce face trimitere la calitatea sa de psihopomp, iar pe de alta, el calca peste un om, urmand schema iconografica tipica a biruintei. In teologia si, prin urmare, in iconografia bizantina, ingerii sunt in mod profund legati de soarta sufletelor dupa moarte. In general, numerosi si anonimi, ei asista la separarea sufletelor de trup, si le calauzesc in cer, iar la a doua venire, acestia se lupta pentru ele impotriva demonilor, fiind de fata la Judecata. In numerose tipuri iconografice precum Adormirea Maicii Domnului, adormirea cuviosilor si dreptilor sunt reprezentati ingeri care calauzesc sufletul.
O icoana inedita a Arhanghelului Mihail
Sufletul Nascatoarei de Dumnezeu in marea majoritate a scenelor Adormirii prezinta tipul copilului infasat, ca de altfel si sufletele pustinicilor si ale sfintilor, a caror adormire se inscrie in aceeasi scheme iconografica.
O serie de ilustratii ale vesrsetului 3-1 din Cartea lui Solomon: ”sufletele dreptilor sunt in mana lui Dumnezeu”, este atestata in pictura monumentala incepand cu epoca paleologilor. Bine integrat intr-un context eshatologic, tipul iconografic al copilului infasat este aici rezervat Dreptilor tinuti de “mana lui Dumnezeu”.
Sfantul Arhanghel Mihail biruitor
In aceasta reprezentare Arhanghelul Mihail calca peste un personaj aflat la picioarele sale, urmand o schema foarte veche ce ilustreaza biruinta si face referire explicita la ideea dominarii si umilirii adversarului. Aceasta schema este raspandita printre bizantini prin imagini pur simbolice, in care adversarii sunt personificari ale raului. De asmenea, mai sunt intalnite si in reprezentarile legate de un contex istoric sau politic particular.
Ideea fundamentala a biruintei asupra raului, privita simplu doar din perspectiva schemei victoriei, ia forme diferite in Occident. Imaginea in care Arhanghelul Mihail il zdrobeste pe satan sub forma unui monstru hibrid, se bucura de o mare popularitate. Aparent urmand aceeasi schema, o intreaga serie de sfinti calca in picioare sau inving montri, balauri, simboluri ale raului sau ale unui adversar. Intr-o maniera asemanatoare, tipul sfantului militar omorand dragonul, este larg raspandita in icoanele post-bizantine incepand cu sec. XV.
Sfantul Gheorghe, Sfantul Teodor sau Sfantul Fanurie – sunt infatisati in astfel de ipostaze. In mod specific, intr-o reprezentare a Sfantului Mercurie pe un triptic mobil (sec. XVII), ca adversar este reprezentat Iulian Apostatul.
Nici reprezentarea Arhanghelilor nu putea fi lipsita de aceasta formula triumfala. Aceasta se inscrie intr-o vasta traditie iconografica ce lega Orientul de Occident si care punea in valoare arhetipul biruintei.
Pe cine biruieste Arhanghelul Mihail?
Interpretii acestui tip icoonografic au luat in considerare trei raspunsuri posibile acestei intrebari. Cu alte cuvinte, personajul pe care Arhanghelul Mihail il calca in picioare poate fi identificat cu Lucifer, ingerul cazut care, asemenea lui Mihail, are o natura spirituala si este in mod curent considerat ca un vrasmas prin excelenta; personajul poate fi de asemenea un simplu om pacatos, al carui suflet este infatisat in mana Arhanghelului; in final, personajul poate fi identificat cu Hades, zeul lumii subpamantene si personificarea mortii, din cauza reprezentarii sale ca batran , semi-nud, cu o musculatura pronuntata.
Lucifer
Lucifer, desi impartaseste aceeasi natura spirituala cu Arhanghelul Mihail a devenit prin caderea in pacat contratipul acestuia. Apocalipsa Sfantului Ioan constituie singura referire scripturistica la faptul ca acesta a fost alungat de catre Arhanghelul Mihail din Cer.
O icoana inedita a Arhanghelului Mihail
Daca il recunoastem pe Satan ca fiind cel care se afla la picioarele Arhanghelului, trebuie sa vedem in aceasta imagine, compozita diferitelor aspecte ale cultului Sfantului Arhanghel Mihail: psihopomp, biruitor asupra raului, militar (dupa costum) etc. Cu alte cuvinte, fiecare detaliu trebuie inteles separat de celalalt. Acest gen de compilatii de motive si idei este conform eclectismului caracteristic creatiei iconografice post-bizantine.
Totusi, in cazul nostru, incoerenta de temporalitate (caderea lui Satan nu coincide cu moartea unui om, al carui suflet sa fie tinut de Mihail), contribuie la o intelegere fragmentara a icoanei.

Nessun commento:

Posta un commento